Izceltās ziņas

Rīgas dome sola vienādu attieksmi pret visiem būvniekiem

Publicēts: 02.05.2022
Skatījumi: 758
Rīgas dome sola vienādu attieksmi pret visiem būvniekiem

sarkandaugavas_parvads_1

Rīgas domei būs vienāda attieksme pret visiem būvniekiem, kompensējot būvniecības izmaksu pieaugumu, aģentūrai LETA solīja Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks satiksmes un pilsētas attīstības jautājumos Vilnis Ķirsis (JV).

Viņš atzina, ka ir pārsteigts par Sarkandaugavas pārvada būvnieku pilnsabiedrības Personu apvienība OTC publisku paziņojumu apturēt objekta būvniecību izmaksu pieauguma dēļ.

Ķirsis norādīja, ka Sarkandaugavas pārvada būvniecība ir beigu fāzē, to bija plānots nodod ekspluatācijā jau šopavasar, tagad termiņš ir pagarināts līdz vasarai.

Politiķis skaidroja, ka valdība, pašvaldības un Latvijas valsts ceļi (LVC) jau ir izstrādājuši metodoloģiju ceļu būvniecības līgumu sadārdzinājumu kompensēšanai, ko Rīgas dome izmantos visu būvniecības līgumu sadārdzinājuma kompensēšanai.

“Mēs redzam, ka ir konstruktīvi būvnieki, un ir tādi, kuri izmanto būvmateriālu un citu resursu cenu kāpumu Krievijas iebrukuma Ukrainā dēļ, lai gūtu papildu ienākumus. Pilnsabiedrība Personu apvienība OTC pašvaldībai sniedza informāciju par izmaksu pieaugumu jau par tiem darbiem, kuri bija paveikti pirms 24.februāra, kad Krievija vēl nebija iebrukusi Ukrainā,” uzsvēra Ķirsis.

Viņš ir pārliecināts, ka gadījumā, ja visi uzņēmumi akceptēs šo metodoloģiju un tikai viens tai nepiekritīs, tad tā ir konkrētā uzņēmuma izvēle un atbildība. “Rīgas domei būs vienāda attieksme pret visiem būvniekiem, kompensējot būvniecības izmaksu pieaugumu,” akcentēja politiķis.

Pašlaik Rīgā tiek īstenoti daudzi vērienīgi būvniecības projekti aptuveni 200 miljonu eiro vērtībā un visi saskaras ar būvniecības sadārdzinājumu. Pašlaik, slēdzot līgumus, būvniekam ir jāparaksta vienošanās, ka projekta izmaksas nepalielināsies, piebilda Ķirsis.

AS LNK Industries sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Domka apgalvo, ka LNK Industries pašvaldībai iesniedza detalizētu aprēķinu sadārdzinājumam, kas “radies kara dēļ”.

Atkārtoti šāda informācija tika iesniegta 27.aprīlī. Savukārt sadārdzinājums, kas radies līdz 24.februārim, esot saistīts ar Rīgas domes Satiksmes departamenta pieļauto darbu kavējumu.

Uzņēmums ir pārliecināts, ka šī kavējuma rezultātā radušos izdevumu kompensācija nav saistīta ar darbu atsākšanu objektā un pilnsabiedrības Personu apvienība OTC šo strīdu gatava risināt tiesā.

Pilnsabiedrības Personu apvienība OTC pārstāvji ir paziņojuši, ka Sarkandaugavas satiksmes pārvada būvdarbi ir apturēti, un tos plānots atsākt tad, kad tiks panākta vienošanās ar pasūtītāju – Rīgas domes Satiksmes departamentu – par līgumcenas pārskatīšanu būvizstrādājumu izmaksu pieauguma dēļ.

Pilnsabiedrību veido būvuzņēmums AS LNK Industries, ceļu būves firma SIA Binders un SIA LT Betons (iepriekšējais nosaukums – Latvijas tilti). Būvuzņēmēji vairākkārt esot vērsušies pie pasūtītāja ar aicinājumu pārskatīt līgumcenu atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, bet pagaidām tas nav noticis.

Kamēr vienošanās par sadārdzinājuma kompensāciju nav panākta, Rīgas domes Satiksmes departaments objektā esot pagarinājis ziemā noteikto tehnoloģisko pārtraukumu, un būvdarbi nav atsākti.

Būvnieku pārstāvji norāda, ka būvizstrādājumu izmaksas ir būtiski pieaugušas pēc Krievija iebrukuma Ukrainā un tam sekojušajām starptautiskajām sankcijām pret Krieviju un Baltkrieviju. Atsevišķās būvizstrādājumu kategorijās cenas kāpušas pat vairākkārt, ir arī tādi materiāli, kuru pieejamība ir ļoti apgrūtināta, piemēram, dzelzs un tērauda izstrādājumi.

LNK Industries valdes loceklis Kaspars Ratkevičs uzsver, ka gan Publisko iepirkumu likums, gan Iepirkumu uzraudzības biroja vadlīnijas dod tiesības un iespējas pasūtītājiem segt faktisko sadārdzinājumu. Tomēr Rīgas domes Satiksmes departaments, kā apgalvo Ratkevičs, patlaban nepielieto mehānismus, kas paredzēti normatīvajos aktos, bet vēlas pārnest lielāko sadārdzinājuma daļu uz būvnieka pleciem. Ratkevičs uzsver, ka šāda rīcība novedīs daudzus būvniecības uzņēmumus līdz maksātnespējai, kas savukārt apgrūtinās būvdarbu procesus pilsētā kopumā.

Pilnsabiedrība esot saņēmusi paziņojumus no visiem būtiskāko darbu veikšanā iesaistītajiem apakšuzņēmējiem un piegādātājiem, ka, ievērojot ārkārtas apstākļu izraisīto straujo cenu sadārdzinājumu un neparedzamo ekonomisko situāciju, tie nav spējīgi izpildīt uzņemtās saistības par iepriekš nolīgtajām cenām.

Attiecīgi turpmāko darbu veikšana objektā un saistību izpilde saskaņā ar esošo līguma cenu un izpildes termiņiem nav iespējama, norāda pilnsabiedrības pārstāvji.

Viņi skaidro, ka situāciju ar Sarkandaugavas pārvadu vēl vairāk apgrūtina tas, ka būvdarbu gaita tika ietekmēta vēl 2020.gadā, kad pasūtītājs vairāk nekā par pusgadu esot kavējis darbu uzsākšanu. Tā rezultātā darbi, kurus būvnieki plānoja veikt 2020.gada sezonā, tika pārcelti uz 2021.gadu, kad jau notika būvizmaksu pieaugums Covid-19 pandēmijas seku iespaidā.

Tādējādi uz 2021.gada sezonu pārceltos darbus būvniekiem jau bijis jāveic par lielākām cenām, nekā paredzēts, sagatavojot iepirkuma piedāvājumu. Nepastāvot pasūtītāja pieļautajam darbu sākšanas kavējumam, objekts būtu nodots ekspluatācijā vēl pagājušajā darbu veikšanas sezonā un sadārdzinājuma jautājums nebūtu aktuāls, norāda būvnieku pārstāvji.

Kā ziņots, Rīgas domes Satiksmes departaments noslēdzis 42,5 miljonus eiro vērtu līgumu ar apvienību OTC par jauna satiksmes pārvada būvniecību Sarkandaugavā.

Līguma summa bez pievienotā vērtības nodokļa ir 35,11 miljoni eiro. 27 miljonus eiro no būvniecības izmaksām plānots segt no Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējuma, vienu miljonu eiro – no valsts budžeta, bet pārējo – no pašvaldības līdzekļiem.

toggle icon